Határtalanul program

Határtalanul kétféle nézőpontból

Határtalanul – Erdély- Csíkcsomortán 2016. október 04-08.

erdelyIskolánk életében minden évben fontos szerepet tölt be a ,,Határtalanul!” program. Idén abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy én is elkísérhettem az osztályomat Erdélybe, és személyesen is megtapasztalhattam mind azt a szépet, amiről korábban már kollégáimtól és a gyerekektől hallhattam. A kezdeti izgalmak, a hosszú fáradtságos út és a több száz kilométernyi buszutazás állandó gyerekzsongása megérte az élményeket.
A program során jeles magyarok lábnyomait követve körbeutaztuk Erdély szépséges tájait, felidéztük nemzeti történelmünk eseményeit, adóztunk híres magyarok emléke előtt. A napjaink zsúfoltak voltak, a programot tartani kellett, rengeteg célt tűztünk ki minden egyes napra, mégis hihetetlen volt számomra, hogy mindent sikerült megnéznünk, és emellett végig kitartott mindenkiben a lelkesedés.

Határtalanul! képek a honlapon

Linkekre kattintva megtekinthetők az Erdélyben készült képek!

1. naphatartalnul

2. nap

3.nap

4. nap

5. nap

Határtalanul! 2013

logobethlen

Határtalanul! – Ismerkedés a csíki és a gyimesi történelmi és természeti helyszínekkel

A „Határtalanul!” program keretében október 03 és 07 között harmincegy hetedikes diákunk ismeri meg Erdély legszebb táját, a Székelyföldet. A tanulmányi kirándulást a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.-től elnyert 984.000 Ft-os pályázati támogatás segítségével valósítjuk meg.

A program célja, hogy bővüljenek a hetedikesek határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretei.

Projektvezető: Rusvai Károly igazgató

Kísérő és felkészítő tanárok:  Kelemen Sándorné (történelem, magyar), Gyuriczáné Nagy Magdolna (magyar osztályfőnök), Dr. Burkáné Beck Csilla (matematika, kísérő), Lapusnyik Zoltánné (földrajz), Bodonyi Ákos (osztályfőnök) Vékony István (kísérő)

Kis Herceg Határtalanul! különszám

"Öröm lesz visszaemlékezni az Erdélyben töltött napokra.  Rengeteg dolog történt, amin ebben a percben is elnevetem magam, ha eszembe jut. Ilyen például Kelemen Patrik balesete is. Egy tárgy, egy szó, egy fénykép, mindenről eszembe jut egy-egy emlékkép a kirándulásról."

(Vizi Luca 7.b)

Hatartalanul! kulonszam

A képre kattintva olvasható a Kis Herceg Határtalanul! kölönszáma.

Barangolás a Székelyföld tájain

2012. szeptember 24-én, a Határtalanul! elnevezésű program első összejövetelén a 43 hetedikes tanulónak a felkészítő tanárok bemutatták Erdély történelmét, tájait, különösen a Székelyföldet.

Október 8-án, a második összejövetelen a tanárok által összeállított kvízt oldottuk meg 5 csoportban. Az első találkozás végén minden csapat megkapta azt a 24 oldalas anyagot, amelyet a felkészítő foglalkozáson kivetítettek és elmagyaráztak nekünk a tanárok. Ezt a versenyre is magunkkal kellett hoznunk, és használhattuk a feladatok megoldásához. Megtaláltuk benne a rovásírás ábécéjét, a Székely himnusz szövegét, Erdély állat- és növényvilágát, nevezetes helyeit, többek között azoknak a városoknak a jellemzőit, amelyeket meg akarunk látogatni.

A feladatok között voltak keresztrejtvények, igaz-hamis feleletválasztás, anagramma, versértelmezés, rovásírás-fordítás, képek felismerése, székely kaput kellett tervezni, és énekeltünk is.

A mi csapatunk munkamegosztásban dolgozott, mindenki azt a témát választotta, amiben a legjobbnak gondolta magát. A történelmi feladatot Jázmin, Csilla, Heni és én vállaltuk el. A biológiával kapcsolatos kérdésekre Robi, Dávid és Peti próbált válaszolni. Az ének és a magyar feladatokat Gergő és Imi oldották meg. Csilla rajzolt, Gergő vezényletével pedig elénekeltük közösen a Székely himnuszt.

A kvíz nagyon jól sikerült, a mi csoportunk, a kilenc 7.c-s lett az első helyezett 101 ponttal. Jutalmunk egy történelem ötös volt. Nekem nagyon tetszett ez a verseny!

Kelemen Patrik 7.c

Határtalanul! – Barangolás a keleti határvégeken, Székelyföldön

logobethlen

A „Határtalanul!” program keretében október 22 és 26 között negyvenhárom hetedikes diákunk ismeri meg Erdély legszebb táját, a Székelyföldet. A tanulmányi kirándulást a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.-től elnyert 1.234.800 Ft-os pályázati támogatás segítségével valósítjuk meg.

Projektvezető: Rusvai Károly igazgató

Kísérő és felkészítő tanárok: Lapusnyik Zoltánné (földrajz), Szacsúriné Hogya Klára (osztályfőnök), Dr. Jakabné Illés Nikoletta (biológia), Kelemen Sándorné (történelem, magyar), Vékony István

Programunk:

1. nap: Átkelünk a Király-hágón, megnézzük Kolozsvár nevezetességeit, majd a Tordai-hasadékot. Elfoglaljuk szállásunkat Csíkcsomortánon, a Szellő Szállóban.
  2. nap: Gyimesbe utazunk, az ezeréves határhoz. Egy gyimesi csángó család vendégül lát bennünket. Megismerkedünk életmódjukkal, gazdálkodásukkal. Dalokat és táncokat tanulunk.
    Megtekintjük Csíkszereda nevezetességeit, majd Csíksomlyón a kegytemplomot. Csíkcsomortánra visszaérkezve a helyieknek előadjuk az 1956-os forradalomra   emlékező műsorunkat. Megismerkedünk a helyi fiatalokkal. A Csibész Alapítványnak átadjuk ajándékunkat: azokat az iskolaszereket, könyveket, tartós élelmiszereket, játékokat, amelyeket iskolánk tanulói ajánlottak fel.
  3. nap: Madéfalván a székely vértanúk emlékhelyén koszorúval tisztelgünk. Megnézzük a csíkrákosi reneszánsz erődtemplomot, majd gyalogtúrát teszünk a Maros forrásához. A Gyilkos-tó, a Békás-szoros megismerése után rövid városnézésre indulunk  Gyergyószentmiklóson. Vacsora után ismerkedünk a csíkcsomortániak életével, énekelünk és táncolunk a Csibész Alapítvány diákjaival.
  4. nap: A Nyerges-tetőn az 1848-49-es szabadságharc hős honvédjeire emlékezünk, majd a Székelyföld geológiai csodájával, a Szent Anna-tóval és a mohos tőzegláppal ismerkedünk meg. Vacsora után megnézzük a helyi fiatalok harcművészeti bemutatóját.
  5. nap: A hazaúton megkoszorúzzuk Szejkefürdőn Orbán Balázs síremlékét, megnézzük Tamási Áron szülőházát és síremlékét Farkaslakán. Korondon látogatást teszünk egy helyi fazekasműhelyben, Parajdon pedig megnézzük a sóbányát.

A hetedikesek felkészülten várják a kirándulást, hiszen szeptember 21-én kétórás előadáson mutatták be nekik kísérő tanáraik Erdélyt, a Székelyföldet, október 8-án pedig csapatversenyen bizonyíthatták tudásukat.